شرکت ادوبی (Adobe) چند کار انجام داده که دریافت فایل های نصبی برنامه هایی مانند Flash Player یا Adobe Reader و باقی موارد را سخت می کند.

۱. ایران را تحریم کرده و فایل هایش در حالت عادی قابل دریافت نیست.
۲. برای برخی از سیستم های عامل مانند مک اساسا فایل نصبی ارایه نداده و یک فایل کوچک را به کاربر می دهد که عملیات دریافت از اینترنت و نصب توسط آن انجام شده و پس از اتمام کار، سورس نصبی دریافت شده را پاک می کند.
۳. سیاست خاصی را در پیش گرفته که ارایه فایل سورس نصبی برنامه هایش توسط سایت های دیگر را بسیار محدود کرده و عملا فایل نصبی برنامه هایش در سایت هایی غیر از سایت خودش به آسانی پیدا نمی شود.
۴. در بازه های زمانی کوتاه وصله های به روز رسانی و نسخه های جدیدی از برنامه هایش را ارایه می دهد که برخی از آن ها برای رفع نواقص امنیتی بسیار مهم بوده و نصب آن توسط متخصصین امنیت در شبکه به شدت توصیه می شود.

حال فرض کنید با این وضع کند اینترنت کشور،‌ بخواهید Flash Player را برای چندین سیستم مک دریافت کنید. پوست آدم کنده می شود. اگر هدف Adobe Player DC باشد که حجمش بیش تر هم هست.

چاره چیست؟

فایل سورس نصبی بسیاری از برنامه های ادوبی برای سیستم عامل ویندوز در بسیاری از سایت ها مانند FileHorse یافت می شود و می توان آن ها را از سایت خود Adobe با یک روش از بین برنده فیلترینگ دریافت کرد و چند جا نصبشان کرد.

برای سیستم های مک می توان راه زیر را در پیش گرفت. ابتدا روی یک سیستم که به نحوی به سایت ادوبی دسترسی دارد، فایل کوچک نصب را دریافت کرده و اجرایش کنید. وقتی درصد پیشرفت کار به حدود ۵۰٪ برسد، فایل DMG سورس نصبی دریافت شده که در یک پوشه مخفی در /Library/Application Support/Adobe ذخیره شده است، اجرا شده و بعد از اتمام نصب پاک خواهد شد و باید در همین هنگام شکارش کنید. برای این کار Disk Utility را باز کرده و روی DMG مربوط در سمت چپ صفحه با کلید راست ماوس کلیک کرده و با انتخاب گزینه Reveal … in Finder پوشه مربوطه را باز کرده و فایل DMG نصبی را با سرعت در جای دیگری کپی کنید. بدیهی است پس از اتمام عملیات نصب، فایل اصلی پاک خواهد شد، اما کپی شما سر جایش مانده و برای کامپیوترهای دیگرتان قابل استفاده است.

این روش به نظر بنده رسید و مفید بود. اگر روش بهتری سراغ دارید، ممنون می شوم که آن را با من به اشتراک بگذارید.