تغییر رمز گم شده در ویندوز

فرض کنیم کلمه عبور یا همان password مربوط به کاربر administrator و هیچ کاربر دیگری در ویندوز را نمی دانیم. چه باید کرد تا به سیستم دسترسی پیدا شود؟

در این مطلب فرض شده است که شما به ویندوز، نحوه write سی دی، مفهوم boot، BIOS و این قبیل مسایل آشنایی دارید. از این مطلب برای دزدی اطلاعات و یا خراب کاری استفاده نکنید. این نوشته برای کمک به کسانی که کلمه عبور خود را فراموش کرده اند، نگارش شده است. این روش برای دیسک های رمزگذاری شده با Bitlocker و ابزارهای مشابه کارآیی ندارد!

——————————————

روش نخست: استفاده از دیسک بوت لینوکس و ابزار تغییر کلمه عبور:
(برگرفته از http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/bootdisk.html)

در این روش یک دیسک بوت لینوکس به همراه ابزار خاصی برای تغییر کلمه عبور درست کرده و از آن استفاده خواهیم کرد. ابتدا یکی از فایل های زیر را برای سی دی یا دیسک USB دریافت کرده و دیسک را ایجاد کنید.

۱. فایل قابل استفاده برای درست کردن سی دی bootable: این فایل zip را دریافت کرده و آن را با ابزار رایت سی دی روی یک دیسک خام ریخته و سیستم را از روی آن بوت کرده و مراحل را دنبال کنید.

۲. فایل قابل استفاده برای درست کردن دیسک یو اس بی bootable: این فایل را دریافت کرده و پس از باز کردن و انتقال آن به یک دیسک usb از syslinux.exe برای bootable کردن دیسک خود بهره برده و سیستم را با آن بوت کرده و مراحل را دنبال کنید.

برای تغییر روند بوت شدن سیستم ممکن است مجبور به انجام تغییرات کوچکی در BIOS بشوید.

مراحل کار پس از بوت شدن سیستم ساده است و کافیست به پریش ها، پاسخ دهید که بیش تر این پرسش ها با جواب پیش فرض که بین دو علامت [] وجود دارد قابل جواب دادن خواهند بود. در این جا قرار نیست همه پیام ها توضیح داده شوند. کل عملیات فوق کمتر از ۲-۳ دقیقه طول می کشد.

بهتر است به جای تغییر کلمه عبور کاربران توسط ابزار فوق، همواره کلمه عبور را reset کرده و آن را blank کنید یعنی خالی اش بگذارید.

در خاتمه باید تغییرات را ذخیره کنید! برای این کار می بایست دستورات روی صفحه را برای خروج از نرم افزار دنبال کنید و در جایی که از شما برای تایید ذخیره تغییرات سوال می شود، جواب مثبت بدهید.

——————————————

روش دوم: استفاده از سی دی نصب ویندوز و recovery برای ویندوز اکس پی قدیمی:

سی دی نصب ویندوز را در درایو گذاشته و سیستم را بوت کنید، در روند نصب از شما خواسته می شود که برای استفاده از recovery console کلید R را بزنید. این کار را انجام ندهید. در ادامه مجددا از شما خواسته می شود که برای repair کردن ویندوز موجود کلید R را بزنید. این کار را بکنید! با این کار برنامه ها و تنظیمات شما تغییر نخواهد کرد. (وحتما می گویید که کلمه عبور هم تغییر نخواهر کرد! صبور باشید و ادامه مطلب را بخوانید) در ادامه عمل Repair سیستم شما Restart خواهد شد. درست در لحظه ای که پیام Installing Devices یا Installing Network را در گوشه صفحه مشاهده کردید کلیدهای ctrl+F10 را بزنید. یک command prompt باز می شود که می توانید در آن هر دستور دلخواه را اجرا کنید! برای نمونه دستور NUSRMGR.CPL پنجره User Accounts مربوط به Control Panel را باز خواهد کرد. همچنین می توانید از دستور control userpasswords2 برای تغییر کلمه عبور هر کاربر استفاده کنید. در پایان با استفاده از دستور exit پنجره command prompt را ببندید و منتطر پایان یافتن عمل repair ویندوز باشید. کل عملیات فوق حدود نیم ساعت طول می کشد و زمان آن بسته به توانایی و طرفیت های سیستم مورد استفاده شما متفاوت است.

موفق باشید.